Wymagania edukacyjne

Ocena z wychowania fizycznego śródroczna i roczna jest wypadkową następujących składników:

 

  1. Stopień opanowania wymagań programowych

  • właściwe wykorzystanie zdolności koordynacyjno – kondycyjnych

  • poziom umiejętności ruchowych

  • poziom wiedzy

  • postęp w umiejętnościach ruchowych

 

  1. Aktywność

  • zaangażowanie w wykonywaniu ćwiczeń

  • inwencję twórczą

  • aktywny udział w zajęciach i współuczestnictwo w ich organizacji

  • reprezentowanie szkoły w zawodach

  • udział w zajęciach pozalekcyjnych

  • uprawianie sportu wyczynowo (uzyskiwanie znaczących osiągnięć – udokumentowane)

 

  1. Frekwencja

  • uczestnictwo w zajęciach

  • spóźnienia

 

  1. Postawa ucznia

  • dyscyplina podczas zajęć

  • przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zajęć

  • przestrzeganie regulaminów korzystania z obiektów sportowych

  • dbanie o sprzęt

  • postawa „ fair – play” podczas zajęć, gier

  • higiena stroju i ciała

  • współpraca w grupie

 

Uczniowie, którzy ze względów zdrowotnych nie mogą w pełni brać udziału w zajęciach wychowania fizycznego, zobowiązani są do przedstawienia odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego.


Uczeń ma prawo i obowiązek zaliczyć dany dział tematyczny w innej formie w ustalonym terminie z nauczycielem. Uczeń, który nie uczestniczył w teście z powodu nieobecności usprawiedliwionej ma prawo i obowiązek zaliczyć test w innym terminie.


Uczeń, który nie uczestniczył w teście sprawdzającym z powodu braku stroju nie ma szansy na poprawę testu.


Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną śródroczną, zobowiązany jest do poprawy oceny w trybie ustalonym przez nauczyciela w formie testu sprawności, a ocenę niedostateczną roczną w trybie ustalonego egzaminu poprawkowego w formie testu sprawności.

System oceny opiera się na śródrocznej i rocznej punktacji ucznia za jego wkład pracy i osiągnięcia.

 

 

 

Wymagania na poszczególne oceny roczne:

Celujący

Uczeń:

  • Uzyskał pkt-y powyżej przewidywanych na ocenę bardzo dobrą

  • Reprezentuje szkołę na zawodach sportowych osiągając znaczące miejsca

  • Jest zawsze przygotowany do zajęć i wykazuje dużą aktywność na zajęciach

  • Potrafi wykorzystać nabyte umiejętności w czasie wolnym od zajęć, rozwija swoje uzdolnienia

  • Osiąga duży postęp w usprawnianiu się ( poprawa w osiągnięciach)

  • Poziom wiedzy wykracza poza program danej klasy

  • Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym szkoły

Bardzo dobry

Uczeń:

  • Jest bardzo sprawny fizycznie, osiąga wyniki wg norm na ocenę bardzo dobrą

  • Reprezentuje szkołę w zawodach szkolnych,

  • Widoczny jest postęp w rozwoju sprawności i umiejętności

  • Jest zawsze przygotowany do zajęć

  • Jest aktywny na zajęciach, potrafi wykorzystać wiedzę w samodzielnym rozwiązywaniu zadań

  • Opanował większość umiejętności i wiadomości

  • Jego postawa, zaangażowanie i stosunek do zajęć nie budzi zastrzeżeń

Dobry

Uczeń:

  • Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną wg norm na ocenę dobrą

  • Zdarza mu się być nieprzygotowanym do zajęć

  • Ćwiczenia wykonuje dobrze lecz nie dokładnie

  • Brak stałej poprawy ale wykazuje tendencje pojedynczo

  • Opanował większość umiejętności lecz w różnym stopniu

  • Zna większość zagadnień i pojęć

  • Podejmuje wysiłek, tara się – jednak niesystematycznie

  • Radzi sobie w różnych dyscyplinach sportowych

Dostateczny

Uczeń:

  • Dysponuje dostateczną, przeciętną sprawnością motoryczną

  • Osiąga wyniki wg norm na ocenę dostateczną

  • Posiada tylko podstawowe umiejętności

  • Ćwiczenia wykonuje niepewnie z większymi błędami technicznymi

  • Wykazuje małe postępy w usprawnianiu

  • Nie bardzo radzi sobie w kilku dyscyplinach

  • Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia ale sporadycznie wykorzystuje swoja wiedzę

  • Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych

  • Jest często nieprzygotowany do zajęć

  • Przeszkadza na lekcjach, przejawia pewne braki w kulturze fizycznej i swojej postawie

Dopuszczający

Uczeń:

  • Posiada słabą sprawność fizyczną

  • Osiąga wyniki znacznie poniżej norm na ocenę dostateczną

  • Opanował minimalną ilość wiadomości

  • Nie radzi sobie w większości dyscyplin

  • Ćwiczenia wykonuje niepewnie, niechętnie z dużymi błędami technicznymi

  • Wykazuje bardzo mały postęp w usprawnianiu motorycznym

  • Nie potrafi stosować wiedzy w praktyce, nie wykazuje wysiłku, nie stara się

  • Sporadycznie ćwiczy

  • Przejawia duże braki w zakresie postawy i stosunku do wychowania fizycznego

 

Uczeń nie spełniający wymagań na ocenę dopuszczającą otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana ocena roczna klasyfikacyjna:

 

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie)mogą zwrócić się do nauczyciela wychowania fizycznego w formie pisemnej o ustalenie wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna w terminie nie dłuższym niż 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.

  2. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się u nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego.

  3. Wniosek powinien zawierać:

- wskazanie zajęć edukacyjnych, z których miałaby być ustalona wyższa niż przewidywana
ocena,

- ocenę, o którą ubiega się uczeń,

- okoliczności uzasadniające złożenie wniosku.

  1. Warunki jakie musi spełnić uczeń ubiegający się o wyższą ocenę roczną niż przewidywana:
    - uczeń był obecny na 90% zajęć wychowania fizycznego,
    -wszystkie testy sprawnościowe zaliczył w terminie wyznaczonym przez nauczyciela,

- zawsze przygotowany do zajęć lekcyjnych (strój sportowy).

  1. Nauczyciel dokonuje analizy zasadności wniosku w oparciu o udokumentowane realizowanie obowiązków ucznia.

  2. W oparciu o analizę może ocenę podwyższyć lub utrzymać. W przypadku pozytywnej decyzji nauczyciela uczeń może skorzystać z możliwości podwyższenia oceny przewidywanej.

  3. Przeprowadzenie przez nauczyciela sprawdzianu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.

  4. Pisemne uzasadnienie zmiany lub pozostawienia rocznej przewidywanej oceny rocznej klasyfikacyjnej nauczyciel przekazuje dyrektorowi na 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

  5. Poinformowanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) o podjętej decyzji
    i odnotowanie tego faktu w dokumentacji szkoły.

  6. Ustalona ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania.

 

Strony przedmiotowe