Wizyty partnerskie

ERASMUS PLUS ”Entrepreneurship @ work”
WŁOCHY 21.04. - 28.04.2018r

20.04.2018r
Dzień przyjazdu
Wieczorem nauczyciele i uczniowie krajów partnerskich dotarli na malowniczą wyspę Ischia, gdzie w miasteczku Lacco Ameno zostali ciepło przywitani przez naszych włoskich partnerów. Uczniowie udali się do wyznaczonych im rodzin, a nauczyciele mieli okazję odświeżyć znajomości i poznać nowych członków projektu przy wspólnej kolacji.

21.04. 2018r
Pierwszy dzień pracy
W sobotę nauczyciele spotkali się by opracować plan działania na nadchodzące dni, natomiast w południe cała grupa udała się do lokalnego muzeum ”Villa Arbusto”, gdzie zostaliśmy oficjalnie powitani przez burmistrza miasta Lacco Ameno, pana Giacomo Pascale, a dodatkowo uczniowie naszej partnerskiej szkoły ze swoją orkiestrą zagrali dla nas koncert. Następnie zwiedziliśmy muzeum “Pithecusae”, gdzie przedstawiono nam antyczną historię wyspy Ischia. Po południu wróciliśmy do szkoły i tam, w mniejszych grupkach rozpoczęliśmy pracę nad planami biznesowymi związanymi z zakładaniem naszych małych „firm”. 

22.04.2018
Drugi dzień pracy
Niedzielny poranek spędziliśmy w szkole, uczestnicząc w warsztatach dotyczących planowania wycieczki, prowadzonych przez panią Francescę Annunziata- nauczycielkę, która poza pracą w szkole związana jest również z branżą turystyczną. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się jak planować wyjazd mając ograniczony budżet i jakie aspekty należy wziąć pod uwagę wybierając miejsce, czas i zakwaterowanie. Wszyscy uczniowie siedmiu partnerskich krajów zostali zaangażowani i aktywnie uczestniczyli w dyskusji, przedstawiając swoje pomysły i swój punkt widzenia. Następnie, dyrektor szkoły- pani Assunta Barbieri powitała nas w imieniu całej społeczności szkolnej, życząc nam owocnej pracy i niezapomnianych wrażeń. Po południu wszyscy razem udaliśmy się do sąsiedniego miasteczka Casamicciola, gdzie ponownie zostaliśmy przyjemnie zaskoczeni występami muzycznymi naszych włoskich partnerów. Piękne uliczki pełne kwiatów, nadmorski klimat i pyszna pizza sprawiły, że pozostaliśmy tam aż do zachodu słońca.

23.04.2018r
Trzeci dzień pracy
Tego dnia cała nasza grupa wzięła udział w warsztatach zatytułowanych ”Entrepreneurship on the road”, podczas których uczniowie szkoły ”Cristofaro Mennella” zabrali nas w cudowną „podróż” malowniczymi uliczkami i zakątkami miasteczka Forio. Zwiedzaliśmy kościoły, galerie, oglądaliśmy historyczne budowle i pomniki, których znaczenie i pochodzenie przedstawiano nam w bardzo ciekawy sposób.
Po powrocie do Lacco Ameno nauczyciele ponownie zebrali się by omówić przebieg pracy związanej z planami biznesowymi dla „małych firm” oraz by ustalić plan działania na kolejne spotkania w Polsce ( 16-22.10 2018) i Estonii (początek marca 2019). Zdecydowaliśmy, że Austria opracuje kolejny rozdział naszego e-book’a, a raport z pobytu we Włoszech sporządzą przedstawiciele Niemiec.

  


24.04.2018r
Czwarty dzień pracy
Wtorek to kolejny bardzo intensywny dzień. Z samego rana zebraliśmy się w szkole by wziąć udział w niezwykle ciekawych warsztatach dotyczących „Umiejętności społecznych i komunikacyjnych”, prowadzonych przez partnerów z Austrii. Po części teoretycznej, austriaccy uczniowie przedstawili scenkę dotyczącą rozmowy o pracę, która była bazą dla dalszej dyskusji w mniejszych grupach. Dodatkowo, poprzez psychologiczny test, mieliśmy możliwość sprawdzenia swojego typu osobowości, co może okazać się niezwykle przydatne w miejscu pracy i relacjach międzyludzkich.
Następnie uczniowie wrócili do pracy w grupach, gdzie kontynuowali rozpoczęte już wcześniej „planowanie wycieczki”. Po zakończeniu pracy w szkole, całą grupą udaliśmy się do malowniczego miejsca w pobliżu Forio, gdzie w ramach warsztatów przedsiębiorczości zwiedziliśmy prężnie działającą rodzinną winiarnię. Wieczorem, podczas ostatniego już zebrania nauczycieli ustaliliśmy, iż ostatecznym terminem na przedstawienie planów biznesowych poszczególnych grup będzie spotkanie w Estonii, natomiast w Polsce każda międzynarodowa drużyna będzie zobligowana do przedstawienia prototypu/modelu produktu stworzonego we własnej „mini-firmie” .

24.04.2018r,
Dzień kulturowy
W ostatnim dniu rodzice i nauczyciele uprzyjemnili nam czas zapraszając nas na obfity domowy poczęstunek, który przygotowali dla nas w domku na szczycie góry Santa Maria. Widok na całą wyspę i ocean, suto zastawiony stół i cudowna, wręcz wakacyjna pogoda. Żyć, nie umierać! Mimo wysiłku, który musieliśmy podjąć by wspiąć się na szczyt góry w tym gorącym dniu, dla każdego z nas było to cudowne doświadczenie, do którego będziemy wracać we wspomnieniach.
Niestety jednak wszystko, co dobre szybko się kończy. Już tego samego dnia wieczorem wielu z nas opuściło piękną Italię aby powrócić do swoich codziennych obowiązków. My natomiast z naszą polską drużyną pożegnaliśmy Ischię następnego dnia rano, promem przepływając do Neapolu.

Cudowna pogoda, rajskie widoki, świetna organizacja pracy, niezwykle przyjaźni mieszkańcy, no i oczywiście wyśmienita kuchnia – to wszystko spowodowało, iż z ciężkim sercem wracaliśmy do szarej, szkolnej codzienności….


Arrivederci Italia!


 

Wspólne warsztaty nauczycieli i uczniów w szkole w Lacco Ameno na wyspie Ischia we Włoszech 21.04–26.04.2018.
 Wspomnienia uczestników – Kingi Bogocz i Krzysztofa Maciejończyka

 

W sobotę 21.04.2018 spotkaliśmy się na lotnisku w Pyrzowicach i po dwóch godzinach lotu wylądowaliśmy w Neapolu. Po przylocie pojechaliśmy do Porto di Massa, z którego mieliśmy odpłynąć promem na wyspę Ischia, czyli  do miejsca, w którym miała odbyć się kolejna część projektu. Po załadowaniu naszego bagażu na statek, zajęliśmy miejsca i z niecierpliwością czekaliśmy na chwilę spotkania z innymi uczestnikami projektu, podziwiając piękno krajobrazów Kampanii. Podróż na statku minęła nam bardzo przyjemnie i szybko.

   

 W porcie czekały już na nas dwie nauczycielki ze szkoły w Lacco Ameno, która była gospodarzem kolejnego spotkania partnerskiego w projekcie Erasmus+. Pojechaliśmy z nimi do wcześniej wspomnianej placówki oświatowej, gdzie zapoznaliśmy się z wszystkimi uczestnikami, przełamując pierwsze lody. Otrzymaliśmy teczki z planem pobytu na Ischii oraz plakietki z naszymi imionami. Następnie byliśmy oprowadzani po całym budynku, który zrobił na nas duże wrażenie. W tym dniu dyskutowaliśmy również o planie biznesowym z naszym partnerem – Rumunią. Z tego kraju do Włoch przybyła jedna uczennica. Okazała się bardzo przyjazną i pracowitą osobą, więc praca z nią była czystą przyjemnością. Omawialiśmy wyniki przeprowadzonych w naszych szkołach ankiet na temat wprowadzenia nowego produktu na rynek. W tym dniu odbyło się także spotkanie z burmistrzem. W następnej kolejności wszyscy uczniowie, biorący udział w projekcie, zostali zabrani do domów ich rodzin goszczących. Wieczorem pojechaliśmy do amerykańskiej restauracji, gdzie wszyscy mogliśmy się ze sobą zżyć, pośmiać się i wspólnie zjeść świetną kolację z widokiem na zabytkowy zamek.

Drugi dzień projektu rozpoczęliśmy od porannych zajęć w szkole, podczas których oglądaliśmy i czynnie braliśmy udział w prezentacji przygotowanej przez właścicielkę lokalnego biura podróży. Tematem wykładu było planowanie wycieczki na niskim budżecie („planning a trip on a tight budget” w oryginale).

 

 

 

 

 

 

Po zakończeniu części edukacyjnej, przerwie i poczęstunku wszyscy razem poszliśmy na spacer. U celu naszej przechadzki ujrzeliśmy grupę młodych muzyków - uczniów i absolwentów szkoły, której budynek chwilę przedtem opuściliśmy - wraz z ich instrumentami. Z podziwem wysłuchaliśmy krótkiego koncertu ulicznego, który miał na celu upamiętnienie niedawno zmarłej zasłużonej dla Lacco Ameno postaci.

 

 

 

 



Po godzinie 13 uczniowie zjedli obfity lunch u rodzin goszczących, a po nim wszyscy pojechali na plażę San Montano, gdzie  integrowaliśmy się aż do wieczora . Tam spotkaliśmy Niemców, z którymi my Polacy mieliśmy wymianę w ubiegłym roku. Coś niesamowitego! Tematów do rozmów nie było końca... :)

W poniedziałek  realizowaliśmy część warsztatów pt „Entrepreneurship on the Road” czyli przedsiębiorczość w plenerze. W ubiegłym roku wyspę Ischia dotknęło trzęsienie ziemi i jedna ze szkół uległa zniszczeniu. W związku z tym dwie szkoły odbywają obecnie zajęcia w jednej i nasi gospodarze borykają się z problemami lokalowymi. Dlatego część zajęć zorganizowali w plenerze. Uczniowie ze szkoły gospodarzy, podzieleni na grupy prowadzili kulturowe zajęcia w zabytkowej miejscowości Forio.

Poznaliśmy historię tego pięknego miasteczka i przy okazji mogliśmy popodziwiać nieziemskie widoki tej części wysepki oraz zapoznać się z kulturą państwa, na którego terenie przebywaliśmy. 

Następnie mieliśmy trochę wolnego czasu, więc wykorzystaliśmy go na jedzenie lodów oraz robienie zakupów w małych, miejscowych sklepikach. Później pojechaliśmy na obiad do rodzin goszczących, które zapoznały nas z dalszym planem dnia. Byliśmy bardzo podekscytowani, gdy usłyszeliśmy wiadomość, że kolejne popołudnie spędzimy na plaży, ponieważ perspektywa opalania się na plaży w kwietniu jeszcze nigdy wcześniej nam się nie przytrafiła. Na miejscu graliśmy w paletki, opalaliśmy się, spacerowaliśmy brzegiem plaży oraz jeszcze lepiej się ze sobą zapoznawaliśmy. Po wspaniałym popołudniu wróciliśmy do domów oczekując na kolejny dzień na pięknej wyspie.

We wtorek podczas zajęć w szkole doskonaliliśmy umiejętności społeczne w ramach szkolenia i warsztatów przygotowanych przez  Austriaków pod tytułem  „Social skills” (umiejętności społeczne).  Po części teoretycznej i prezentacji przedstawionej przez panią Ruth Knox uczniowie  z Austrii wystawili krótki, lecz treściwy, teatrzyk o tym, co nie powinno mieć miejsca podczas rozmowy o pracę. Zadaniem pozostałych uczestników  było wyłapanie słabych punktów rozmowy kwalifikacyjnej i przedstawienie ich na forum wraz z proponowanymi zmianami. Pod koniec rozdano nam kartki z poleceniami, po wykonaniu których można określić jakim typem osobowości się jest. Gdy cały wykład dobiegł końca, wszyscy uczniowie przenieśli się do sali komputerowej, gdzie podzielono nas na kilkuosobowe grupy. Dostaliśmy do wykonania serię zadań dotyczących zakładania firmy z usługami turystycznymi, stworzenia ogólnego zarysu biznes planu i logo. Jako że nasza grupa była bardzo zgrana, dobrze zorganizowana i pomysłowa - zostaliśmy wyróżnieni i pochwaleni.

Po południu wszyscy pojechaliśmy zwiedzać winiarnię – biznes rodzinny prowadzony od czterech pokoleń (drugi co do wielkości producent wina we Włoszech), a nauczyciele nawet dostali nieco wina do degustacji. Wieczorem uczniowie spotkali się w restauracji po drugiej stronie wyspy, gdzie została wynajęta dla nas sala dyskotekowa. Tamtego wieczoru zabawa była przednia oraz byliśmy obserwatorami niejednej bitwy tanecznej! Nie mogło oczywiście zabraknąć dużych ilości pysznej pizzy.

W środę, w ramach tak zwanego dnia kulturowego, zorganizowana została górska wspinaczka na miejscowy wulkan . Gdy już każdy przyjechał na miejsce zbiórki, wyruszyliśmy w podróż uśmiechnięci i pełni zaangażowania,. Nie wszyscy jednak postanowili wchodzić na górę i pojechali na nią samochodami. Wspinaczka nie trwała długo, ponieważ tylko około półtorej godziny. Natomiast bardzo szybko minął nam ten czas, gdyż podczas zdobywania góry mogliśmy podziwiać piękne krajobrazy wyspy. Zasapani i wyczerpani dotarliśmy do celu – domu wykutego w skale, gdzie przywitali nas rodzice naszych włoskich partnerów, którzy przygotowali dla nas prawdziwą ucztę. Po niedługim czasie na stoły zaczęło spływać jedzenie. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie zaczynając od kiełbasek na grillu kończąc na owocach morza. Jednak uczty nie było końca, ponieważ zaraz po obfitym obiedzie zostaliśmy obdarowani słodkimi deserami. Jedno jest pewne – we Włoszech mają świetną kuchnię!

 

 

 

 


Po czasie spędzonym na górze, czyli około godziny 16, przyszła pora zejścia z góry, a następnie pożegnania się z niektórymi uczestnikami projektu, ponieważ musieli opuścić Ischię wcześniej od reszty. Po powrocie na krótką chwilę do domów rodzin goszczących, dzień zakończyliśmy ostatnim wspólnym wyjściem na miasto, gdzie znowu zakosztowaliśmy pysznych lodów oraz jogurtów.

Czwartek był dniem, w który musieliśmy z bólem opuścić wyspę. Nasz prom odpływał około godziny 10:30, a na szczęście wraz z nami - Polakami - na pokładzie znajdowali się uczestnicy projektu z Rumunii i Niemiec, co znacznie umiliło i ułatwiło nam podróż powrotną. Po dopłynięciu do portu wsiedliśmy do taksówki, której kierowcą był bardzo rozmowny, starszy Amerykanin. Celem naszej przejażdżki było dostanie się do centrum Neapolu. Po zjedzeniu posiłku w jednej z najstarszych pizzerii we Włoszech zaczęliśmy zwiedzanie, w skład którego wchodziły liczne, piękne kościoły i bazyliki oraz urokliwe uliczki. Dzień zakończyliśmy lodami zakupionymi w Galerii Umberto i oglądaniem świecącego przeróżnymi kolorami San Francesco di Paola.

 

 

 

 

 


 

ERASMUS PLUS ”Entrepreneurship @ work”
IRLANDIA 27.02. - 05.03.2018r

27.02. 2018r
Dzień przyjazdu

We wtorek późnym wieczorem, kiedy po całym dniu podróży dotarliśmy do Glenamaddy, nasi irlandzcy partnerzy wraz z rodzicami bardzo ciepło przywitali nas w murach szkoły, gdzie ugoszczono nas gorącym posiłkiem. Następnie wszyscy udali się do domów na spoczynek, by następnego dnia w pełni sił zmierzyć się z wyznaczonymi nam zadaniami.

28.02. 2018r
Pierwszy dzień pracy

We środę rano wszyscy uczestnicy projektu spotkali się w szkole Glenamaddy Community School, gdzie zostaliśmy oficjalnie powitani przez dyrektora James’a Duignam’a. James to niezwykły człowiek, który na każdym z nas zrobił ogromne wrażenie swoją wiedzą, otwartością, ciepłem oraz szczerym zainteresowaniem wszystkimi partnerskimi krajami i szkołami. 

Oglądając kolorowe klasy i obserwując odbywające się lekcje zwiedziliśmy całą szkołę, a następnie w wyznaczonej dla nas sali rozpoczęliśmy zajęcia związane z projektem. Po krótkiej integracyjnej zabawie przyszedł czas na „sprawdzenie pracy domowej”. Zadaniem każdego kraju było przeprowadzenie ankiety z właścicielami lokalnych firm i opracowanie jej wyników, czego celem było przybliżenie sytuacji na lokalnym rynku pracy każdego z partnerskich krajów. Wszystkie kraje świetnie poradziły sobie z tym zadaniem i w swoich prezentacjach szczegółowo przedstawiły wyniki ankiet.

Po południu natomiast uczestniczyliśmy w niezwykle interesujących warsztatach prowadzonych przez  Garry’ego Lowe, businessman‘a i szkoleniowca z ”Local Enterprise Office”  w Galway, który spotkanie to zatytułował  "Idea Generation".  Dzięki temu spotkaniu zobaczyliśmy co jest istotne i opłacalne przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu oraz  jak być atrakcyjnym i przewidującym przedsiębiorcą.

01.03 2018r
Drugi dzień pracy

W czwartek rano okazało się,iż z powodu złych warunków pogodowych (wyspę zaskoczyła prawdziwa zima) szkoła będzie zamknięta. Ten niespodziewany obrót sprawy jednak nas nie zniechęcił i dzięki sprawnym zmianom w harmonogramie nauczyciele zorganizowali spotkanie, które początkowo zaplanowane było na sobotę. Udało się opracować plan działania na kolejny miesiąc i wizytę we Włoszech, której data została ustalona na 20-26.04.2018r. Ustaliliśmy również, iż nasi partnerzy z Austrii we Włoszech przeprowadzą warsztaty na temat umiejętności społecznych i komunikacyjnych w biznesie zatytułowane ”Social skills”.Dokonaliśmy również podziału zadań związanych z prowadzeniem naszej projektowej strony PBworks i ustaliliśmy datę spotkania w Polsce (16-21.10.2018r).

02.03. 2018r
Trzeci dzień pracy

Mimo, iż szkoła Glenamaddy Community School była nadal oficjalnie zamknięta, dyrektor udostępnił nam salę byśmy mogli kontynuować pracę. Grupa Włochów i Irlandczyków przedstawiła swoje prezentacje na temat lokalnego rynku pracy, a opiekunka irlandzkiej grupy, nauczycielka biznesu Patricia McGann omówiła kwestię dokumentacji niezbędnej przy zakładaniu firmy. Każdy z nas otrzymał materiały, które przybliżyły nam funkcjonowanie przedsiębiorstwa i w końcu skompletowaliśmy potrzebną dokumentację jako dowód na istnienie 4 nowych mini-firm, którym nadaliśmy swoje własne oryginalne nazwy. Wszystkie dokumenty zostały podpisane przez Patrycję, występującą tutaj jako przedstawiciel rządu.

Następnie, nasi partnerzy z Rumuni- George wraz ze swą nauczycielką Anną Marią przeprowadzili warsztaty dotyczące etyki w biznesie. Zdefiniowali pojęcie etyki, przybliżyli 12 zasad etycznego zachowania w miejscu pracy i przedstawili 10-minutowy filmik, który wcześniej, jeszcze w Rumunii został nagrany przez pozostałych uczniów uczestniczących w projekcie. Film ten w doskonały sposób pokazał zachowanie pracowników i pracodawców, które w świecie biznesu są nie do zaakceptowania, na bazie czego uczniowie przeprowadzili dyskusję przedstawiając swoje propozycje rozwiązania konkretnych problemów.

Po wielu godzinach pracy, mieliśmy okazję posłuchać irlandzkiej muzyki w wykonaniu uczniów szkoły, którzy naprawdę zaskoczyli nas swoimi umiejętnościami. Dodatkowo,w ramach międzynarodowej integracji nauczono nas podstawowych kroków irlandzkiego tańca, co dla każdego było świetnym odprężeniem.

 

03.03. 2018r
Czwarty dzień pracy

W sobotę Patricia przeprowadziła warsztaty „Ludzie w biznesie” i „Biznes plan” jako kontynuację tematu dotyczącego prawnych aspektów zakładania firmy. Trzecie szkolenie natomiast dotyczyło praw autorskich i przeprowadzone było przez nauczyciela z Rumunii Cristian’a Filioreanu.
Kolejnym punktem programu w tym dniu pełnym intensywnej pracy było szkolenie dotyczące przepływu gotówki w przedsiębiorstwie. Po części teoretycznej, uczniowie mieli możliwość wykorzystać nabytą wiedzę pracując z programem Excel w międzynarodowych grupkach.

Po skończonych zajęciach mieliśmy niezwykłą okazję osobiście spotkać się z politykiem i przedsiębiorcą Michael’em Fitzmaurice’m, który wygłosił poruszającą mowę dotyczącą motywacji i determinacji, która jego zdaniem czasem nawet ważniejsza jest niż wykształcenie. Na własnym przykładzie opisał jak istotną rzeczą jest podążanie za marzeniami, podejmowanie ryzyka i uczenie się na własnych błędach. Następnie pan Fitzmaurice wręczył każdemu certyfikat potwierdzający uczestnictwo w projekcie.

March 4th, 2018.
Dzień kulturowy

Mimo, iż nasi irlandzcy partnerzy na zakończenie zaplanowali dla nas dzień pełen atrakcji takich jak mecz curlingu, czy zwiedzanie malowniczych klifów, niestety warunki pogodowe nie pozwoliły nam z nich skorzystać.Nie mniej jednak udało się nam zwiedzić urocze miasto Galway. Pan przewodnik, który przemierzał z nami ulice miasta, w ciekawy sposób przybliżył nam jego historię i opowiedział kilka humorystycznych ciekawostek o jego mieszkańcach i irlandzkich zwyczajach.
Pobyt w Irlandii na pewno zapadnie na długo w naszej pamięci. Niezwykle profesjonalne i dopracowane warsztaty i szkolenia, ciepli, gościnni gospodarze, urocze kawiarenki i restauracje, i w końcu atak zimy i nieprzewidziane zmiany w harmonogramie, dzięki którym przełamaliśmy rutynę!

  

Dziękujemy i odliczamy dni do kolejnego spotkania – tym razem we Włoszech!

Do zobaczenia!!!


 

Wspólne warsztaty nauczycieli i uczniów w Glenamaddy Community School w Irlandii 27.02. - 05.03.2018 - wspomnienia uczestniczek: Martyny Krasuskiej, Marty Bartoszewicz, Martyny Kolarczyk, Natalii Landek i Julii Cwynar.

 

We wtorek 27.02.2018 około godziny 4 nad ranem, nasza grupa spotkała się na lotnisku w Katowicach. Kilka godzin później wyleciałyśmy do Frankfurtu, gdzie przesiadłyśmy się do kolejnego samolotu, tym razem lecącego do Dublina. Po odebraniu i oddaniu bagaży na przechowanie, autobusem pojechałyśmy do centrum stolicy Irlandii.

 

W Dublinie, po krótkim spacerze, poszłyśmy na pizzę do popularnej w Irlandii restauracji Supermac’s.

Gotowe na dalsze eksplorowanie, wyszłyśmy zwiedzać okolicę. Niska temperatura nie przeszkodziła nam w zobaczeniu całkiem sporego kawałka miasta. Zaliczyłyśmy między innymi parki, zamki i oczywiście sklepy. Niestety nie miałyśmy dużo czasu i już po kilku godzinach musiałyśmy wracać.Z powrotem na lotnisku zajęłyśmy miejsce w restauracji i czekałyśmy na przyjazd osób z innych krajów biorących udział w projekcie. Jako pierwsze poznałyśmy Niemki, następnie reprezentanta naszego kraju partnerskiego, Rumunii, później dwie Estonki, wszyscy wraz ze swoimi nauczycielami. Tak złożoną ekipą wsiedliśmy do autobusu, który zawiózł nas prosto do Glenamaddy Community School - szkoły, w której organizowano większość zajęć. Zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci, każda osoba przekraczająca próg budynku była osobiście witana przez tłum uśmiechniętych Irlandczyków i przez pana dyrektora, Jamesa Duignana. Na nowoprzybyłych czekał też poczęstunek - ciepły posiłek i coś do picia. Kiedy wszyscy już odpoczęli i zapoznali się z innymi uczestnikami projektu, zostaliśmy zabrani przez rodziny goszczące do naszych tymczasowych domów.

Środowe zajęcia w szkole zaczęliśmy o godzinie dziewiątej rano, zostaliśmy oprowadzeni przez irlandzkich uczniów po ich placówce oświatowej. Następnie otrzymaliśmy teczki z identyfikatorami, a także wszystkimi materiałami potrzebnymi do zajęć. Zajęcia zaczęliśmy od gry, która miała na celu przełamanie lodów w tak zróżnicowanej grupie. W naszych teczkach znaleźliśmy kartki ze zdaniami w różnych językach, a gra polegała na odnalezieniu w grupie osoby, która rozumiała dany język w celu uzyskania tłumaczenia. Wówczas należało odnaleźć osobę posiadającą cechę, która została opisana danym zdaniem i zdobyć jej podpis obok pasującego do niej zdania. Gra zdecydowanie spełniła swoje przeznaczenie, ponieważ stworzyła szansę do chociaż krótkiej wymiany zdań z każdym, przez co czuliśmy się znacznie lepiej w swoim towarzystwie. Po krótkiej przerwie, w trakcie której mogliśmy zjeść przekąski otrzymane od goszczących rodzin wróciliśmy do naszej sali i rozpoczęliśmy prezentacje wyników ankiet. Pierwszymi prezentującymi byli Austriacy. Następnie przyszła nasza kolej. W dalszej kolejności obejrzeliśmy wyniki pracy uczniów z Niemiec, Estonii, Rumunii i Portugalii. Niestety nie wystarczyło nam czasu na dwie ostatnie prezentacje tj. Włochów i Irlandczyków. Kolejnym punktem programu był lunch podawany w szkolnej stołówce. W trakcie przerwy wszyscy zaspokoili głód i nieco odpoczęli. Po odpoczynku wróciliśmy do naszej sali, gdzie braliśmy udział w warsztatach prowadzonych przez Garry’ego Lowe z Galway Local Enterprise Office na temat generowania pomysłów. W trakcie tych zajęć dowiedzieliśmy się o siedmiu etapach rozwijania idei, a także nauczyliśmy się jak najlepiej wybrać ten jeden najlepszy pomysł na własny biznes. Zajęcia zakończyły się o godzinie szesnastej. Zostaliśmy odebrani przez goszczące nas rodziny, z którymi spędziliśmy resztę dnia na bliższym zapoznaniu się.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trzeciego dnia naszej pracy w irlandzkiej szkole, tj. wczwartek, miały odbyć się kolejne wykłady i warsztaty. Niestety z powodu panujących warunków pogodowych szkoła została całkowicie zamknięta. Każda osoba spędziła ten dzień inaczej - niektórzy odpoczywali w domu lub spotkali się z przyjaciółmi, a jeszcze inni wybrali się do centrum Glenamaddy.
W piątek 2 marca mimo niesprzyjającej pogody zajęcia z Erasmusa odbyły się planowo. Zaczęło się od wykładu pani Patricii McGann dotyczących dokumentów i wymogów prawnych, które należy posiadać, aby założyć własną firmę. Poruszała także kwestie nazewnictwa poszczególnych posad w biznesie oraz ról poszczególnych osób wchodzących w skład firmy. Po przerwie na lunch swoją prezentację przedstawiła pani Anna Maria wraz z uczniem George'm Paslaru. Dotyczyła ona kwestii zasad moralnych w prowadzeniu biznesu. Podzieliliśmy się na drużyny i wspólnie rozwiązywaliśmy przykładowe problemy dotyczące etyki, z którymi musi zmierzyć się pracownik firmy. Później odbyła się praca w grupach partnerskich. Musieliśmy poradzić sobiez wymyśleniem nowatorskiego produktu, który jesteśmy w stanie stworzyć sami. Po warsztatach wybraliśmy się na występ przygotowany przez uczniów szkoły w Glenamaddy. Zagrano dla nas na instrumentach i zaśpiewano utwory po irlandzku. Na końcu miała miejsce krótka lekcja tańca typowego dla tego kraju i każdy mógł spróbować swoich sił na parkiecie.

Matyna Kolarczyk

  

 

W sobotę czekała nas moc atrakcji. O godzinie dziewiątej pojawiliśmy się w szkole z bojowym nastawieniem. Dzień rozpoczęliśmy omówieniem jego zajęć. Miały bowiem odbyć się dwa wykłady, zajęcia praktyczne związane z zastosowaniem arkuszy kalkulacyjnych oraz praca grupowa, dotycząca stworzonych firm i ich produktów. Poznaliśmy kolejne kwestie biznesowe od kuchni oraz zostaliśmy wprowadzeni w rozszerzenie pojęć takich jak “patent” czy “copyright”. Po omówieniu teoretycznej części o arkuszach kalkulacyjnych udaliśmy się do stołówki, gdzie odbyło się spotkanie z miejscowym politykiem, Michaelem Fitzmauricem. Mężczyzna wygłosił parę słów o gospodarce Irlandii, jej biznesowej stronie i nie tylko. Następnie każda osoba uczestnicząca w projekcie otrzymała certyfikat z rąk gościa. Po uroczystości stołówka zachowała odpowiednie sobie funkcje i odbył się lunch. Po powrocie do sali informatycznej zabraliśmy się za praktyczne wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych. Uczniowie, którzy skończyli ćwiczenia, mogli następnie udać się do sali obok, aby omówić dalsze sprawy związane z założonym wcześniej biznesem. Zajęcia skończyły się oficjalnie o godzinie szesnastej. Był to ostatni dzień, w którym odbyły się zajęcia na terenie szkoły. Po kilkugodzinnym pobycie w domach, wszyscy uczestnicy projektu wybrali się do miejscowej kręgielni, a następnie pizzerii. Rozrywka zdecydowanie przyczyniła się do nawiązania bliższych relacji i ostatecznie przełamała panującą wśród nas niezręczność.

Natalia Landek

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

W niedzielę odbyła się wycieczka do największego z pobliskich miast - Galway. W szkole byliśmy już o godzinie ósmej rano. Po godzinnej podróży dowiedzieliśmy się, że Cliffs of Moher, odcinek klifowego wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, które mieliśmy tego dnia odwiedzić, zostały zamknięte dla zwiedzających. Zamiast tego zorganizowano wycieczkę po mieście. Zwiedziliśmy pobliskie kościoły oraz katedry min. Galway Cathedral oraz St. Mary’s church. Następne dwie godziny spędziliśmy na zakupach. O 16:30 wybraliśmy się do restauracji McHugh’s, gdzie zjedliśmy trzydaniowy obiad, który sami mogliśmy wybrać. Pożegnaliśmy się również z Portugalczykami, którzy niestety musieli wyjechać dzień wcześniej od reszty. Bardzo było nam przykro z tego powodu. O godzinie ósmej wieczorem znaleźliśmy się już pod szkołą i był to moment, w którym ostatni raz się widzieliśmy z częścią uczniów biorących udział w projekcie.

Julia Cwynar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień wyjazdu przypadł na poniedziałek, 5.03.2018. Około 5:30 rodziny goszczące odwiozły uczestników projektu na miejsce, gdzie czekał autobus. Długo żegnaliśmy się z Irlandczykami, z którymi zdecydowanie zdążyliśmy się już zaprzyjaźnić. Ze względu na wczesną godzinę, wszyscy byliśmy zmęczeni, więc w autobusie zasypialiśmy jeden po drugim. Kiedy wreszcie dojechaliśmy na lotnisko, pożegnałyśmy się z resztą erasmusowej grupy. Mając trochę czasu przed lotem, zostawiłyśmy bagaże i, tak jak pierwszego dnia, autobusem pojechałyśmy do centrum Dublina.

Pierwszą część naszej wycieczki po mieście spędziłyśmy na zwiedzaniu obiektów, których nie zdążyłyśmy zobaczyć tydzień wcześniej. Później dostałyśmy dwie godziny czasu wolnego, który w większości przeznaczyłyśmy na zakupy.
Po powrocie na lotnisko odebrałyśmy nasze bagaże i niedługo później weszłyśmy na pokład samolotu. Niestety, wylot opóźnił się o ponad czterdzieści minut. Kiedy wreszcie doleciałyśmy do Frankfurtu, okazało się, że nie zdążyłyśmy na nasz samolot do Katowic. Na szczęście Lufthansa przebukowała nasz lot na następny dzień, a także zapewniła nam zakwaterowanie w pięciogwiazdkowym hotelu Sheraton, znajdującym się zaraz przy lotnisku. Nasz pobyt w hotelu był bardzo komfortowy: po odłożeniu walizek zeszłyśmy do hotelowej restauracji, gdzie złożyłyśmy zamówienia. Po kolacji wróciłyśmy do swoich pokojów. Następnego dnia o 9 poszłyśmy na śniadanie - obfity szwedzki stół, bogaty we wszystko, na co można było mieć ochotę.Nasz ostatni etap podróży, czyli lot do Polski, rozpoczynał się o 12:20, więc zaraz po śniadaniu poszłyśmy na lotnisko. Samolot wylądował w Katowicach o 14:00. Odebrałyśmy bagaże, pożegnałyśmy się i pojechałyśmy do domów.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pierwsze międzynarodowe spotkanie partnerskie w Portugalii 18.10.17 - 22.10.17

Podczas czterodniowego pobytu w Portugalii, nauczyciele reprezentujący 7 krajów partnerskich mieli okazję bliżej się poznać i opracować strategię przeprowadzenia całego projektu na najbliższe 2 lata. Stacjonując w mieście Oliveira do Bairro zostaliśmy gorąco przyjęci –zarówno przez naszego portugalskiego partnera, jak i dyrekcję szkoły Instituto Professional da Barraida, której uczniowie będą z nami współpracować. Wspomniana szkoła jest szkołą niezwykle nowoczesną i ukierunkowaną na potrzeby lokalnego rynku pracy, a program nauczania i prowadzone zajęcia przygotowują uczniów do zmierzenia się z przyszłością nie tylko poprzez nabycie teoretycznej wiedzy, ale i umożliwiają im praktykę w doskonale zorganizowanych warsztatach i pracowniach.

 

Dyrektor placówki- Nuno Santos umożliwił nam zwiedzenie całej szkoły, uczestnictwo w zajęciach, oraz korzystanie ze szkolnych sali stołówki , natomiast nasz partner Alberto Cardoso przeprowadził całodniowe szkolenie dotyczące komunikacji online na potrzeby projektu, wprowadzając nas w „wirtualny świat” komunikatorów i portali, które pozwolą zarówno uczniom wszystkich 7 krajów, jak i ich opiekunom sprawnie komunikować się przez najbliższe 2 lata.

 

Tworząc konta osobiste na takich platformach jak Wordpress, Instagram , Calameo, czy w końcu nasz projektowy Pbworks nauczyliśmy się jak szybko przekazywać sobie niezbędne dla projektu materiały, opinie, dokumenty, czy pliki zdjęciowe – jak np. propozycje LOGO zaprojektowane przez naszych uczniów, które następnie poddane były międzynarodowemu głosowaniu w celu wyłonienia tego jedynego, które zyska największą popularność i będzie symbolizować nasz projekt.

 

Kolejnym zadaniem całego zespołu było opracowanie kwestionariusza dla naszych uczniów, którym będą mogli posłużyć się przeprowadzając badanie swoich lokalnych rynków pracy. Dzieląc się na mniejsze grupy omówiliśmy kwestie i zagadnienia, których w owym kwestionariuszu nie powinno zabraknąć, a następnie podzieliliśmy się swymi propozycjami z pozostałymi. Końcowe opracowanie całego kwestionariusza zostało przydzielone p. Beacie Kocjan, która po powrocie do Polski doskonale poradziła sobie z tym zadaniem i za pomocą naszej projektowej platformy PbWorks przekazała gotowy wzór pozostałym krajom. Dzięki temu, wszyscy partnerscy uczniowie mogą już rozpocząć badanie lokalnych rynków pracy.
Podczas spotkania przedstawiane były prezentacje wszystkich szkół partnerskich przygotowane wcześniej przez uczniów. Mogliśmy dowiedzieć się jak wygląda życie codzienne w każdej ze szkół oraz w regionie, z którego pochodzą nasi partnerzy. Prezentacje można zobaczyć na oficjalnej stronie projektu:

https://imaginationatwork2017.wordpress.com/

w zakładkach school profiles oraz videos.

Ostatnią kwestią, która wymagała omówienia były terminy i program działania na kolejne dwa spotkania. Ustaliliśmy, iż odbędą się one w Irlandii (27.02-05.03 2018) i we Włoszech (20.04- 26.04. 2018), gdzie nasi uczniowie będą mieli możliwość zaprezentowania wyników swoich badań, a także rozpoczną wspólne tworzenie e-book’a, który ma być końcowym produktem całego projektu.

Goszcząc w Portugalii mieliśmy również okazję zobaczyć wspaniałe centrum sztuki Quartel Das Artesz niezwykle nowoczesną salą koncertową, a w ostatnim (tzw. „kulturowym”) dniu zwiedziliśmy nadmorskie miasteczko Aveiro, czyli „Portugalską Wenecję” nazywaną tak ze względu na charakterystyczny system kanałów wodnych, mostków i gondoli „Moliceiro”, co razem tworzyło prawdziwie wenecki klimat.
Opuszczając piękne Aveiro -pełne kościółków, pałacyków i kolorowych domków przyozdobionych typowo portugalskimi kafelkami, udaliśmy się na plaże „Costa Nova” i „Barra”, gdzie w blasku słońca i szumie ogromnych oceanicznych fal pożegnaliśmy się z cudowną Portugalią.

 

Sprawozdanie napisała Maria Szeja - Baran

Kolejny cel podróży: IRLANDIA !!!

CZYTAJ SPRAWOZDANIE

 

Strony przedmiotowe